ŠKOLSKÝ VZDELÁVACÍ PROGRAM
Dúhový strom
Obsah
1. Základné identifikačné údaje o škole.......................................................................................3
2. Vymedzenie cieľov a poslania výchovy a vzdelávania a zameranie školy...............................4
3. Dĺžka štúdia a forma výchovy a vzdelávania...........................................................................8
4. Učebné osnovy a východiská plánovania.................................................................................8
4.1 Učebné osnovy....................................................................................................................8
4.2 Východiská plánovania.......................................................................................................8
5. Spôsob a podmienky ukončovania výchovy a vzdelávania a vydávanie dokladu o absolvovaní predprimárneho vzdelávania.................................................................................................................................10
6. Vyučovací jazyk......................................................................................................................10
7. Vnútorný systém kontroly a hodnotenia detí...........................................................................11
Zoznam skratiek ...........................................................................................................................13
Zoznam príloh...............................................................................................................................14
Učebné osnovy k školskému vzdelávaciemu programu Dúhový strom.......................................16
- Základné identifikačné údaje o škole
Názov ŠkVP: |
Školský vzdelávací program Dúhový strom |
Stupeň vzdelania: |
Predprimárne vzdelávanie |
Dĺžka dochádzky: |
1 – 4 roky |
Forma výchovy a vzdelávania: |
Celodenná výchova a vzdelávanie |
Vyučovací jazyk: |
Slovenský |
Druh školy: |
Materská škola |
Názov školy: |
Materská škola Skároš 260 |
Adresa školy: |
044 11 Skároš |
Riaditeľ školy: |
Mgr. Juliana Tkáčiková |
Kontakty: |
0911 752 260 e – mail: ms.skaros@gmail.com |
Zriaďovateľ: |
Obec Skároš |
Adresa: |
Skároš 91 |
Kontakty: |
t. č. 055/6980078 e – mail: ocu.skaros@skaros.sk |
Prerokovaný v pedagogickej rade: |
30.8.2022 |
Prerokovaný v rade školy: |
7.9.2022 |
Schválený zriaďovateľom: |
8.9.2022 |
Vydaný dňa:
|
9.9.2022 |
2. Vymedzenie cieľov a poslania výchovy a vzdelávania a zameranie školy
„Ak sa človek má stať človekom, musí sa vzdelávať.“
Ján Amos Komenský
Ciele a poslanie výchovy a vzdelávania
Hlavným cieľom výchovy a vzdelávania v materskej škole je dosiahnutie optimálnej kognitívnej, senzomotorickej a sociálno-citovej úrovne ako základu pre vzdelávanie v základnej škole a pre život v spoločnosti.
Všeobecnými cieľmi výchovy a vzdelávania v materskej škole sú:
- Zlepšovať sociálnu aktivitu dieťaťa a napĺňať potrebu sociálneho kontaktu s rovesníkmi i s dospelými.
- Uľahčovať dieťaťu plynulú adaptáciu na zmenené – inštitucionálne, školské prostredie,
- Podporovať vzťah dieťaťa k poznávaniu a učeniu.
- Podporovať rozvoj individuálnych spôsobilostí dieťaťa.
- Sprostredkovať základy verejnej kultúry a rozvíjať u dieťaťa dimenzie školskej spôsobilosti, aby sa ľahko adaptovalo na následné primárne vzdelávanie.
- Umožňovať dieťaťu napĺňať život a učenie prostredníctvom hry, priamej skúsenosti a aktívneho bádania.
- Uplatňovať a chrániť práva dieťaťa v spolupráci s rodinou, zriaďovateľom a ďalšími partnermi s rešpektovaním potrieb dieťaťa a vytvárania podmienok pre blaho všetkých detí.
- Identifikovať deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a zabezpečovať im podmienky na individuálny rozvoj v súlade s týmito potrebami.
- Zabezpečovať dostupnosť a rovnosť vo výchove a vzdelávaní.
- Zabezpečovať dostupnosť poradenských a ďalších služieb pre všetky deti.
- Získavať dôveru rodičov pri realizovaní výchovy a vzdelávania v inštitucionálnom prostredí a pri koordinovanom úsilí o zabezpečovanie blaha a potrieb detí.
Vlastné ciele výchovy a vzdelávania v materskej škole
Prvoradým cieľom je vytvorenie priaznivej sociálno - emocionálnej klímy v materskej škole. Východiskom je jedinečnosť dieťaťa, v súlade s Dohovorom o právach dieťaťa, jeho začleňovanie do skupiny a kolektívu a taktiež uľahčenie adaptácie dieťaťa na zmenu prostredia. Cieľom materskej školy je vytvárať spoločenstvo s prihliadnutím na individuálne potreby každého dieťaťa. Utvárať prosociálne cítenie a správanie u detí, rozvíjať ich túžbu po pohybe, naučiť deti uvedomovať si vlastnú identitu, správať sa empaticky, vyjadrovať svoje názory a myšlienky, hľadať a objavovať súvislosti medzi jednotlivými informáciami, prejavovať zvedavosť a spontánny záujem o spoznávanie nového. Pri plnení cieľov rešpektujeme inkluzívne prístupy výchovy a vzdelávania.
- Rozvíjať u detí vzťah k bezprostrednému prírodnému okoliu a utvárať základy prírodovednej gramotnosti a environmentálnej výchovy.
- Utvárať u detí pocit radosti z existencie a krásy živej i neživej prírody.
- Rozvíjať pozorovacie schopnosti.
- Uplatňovať bádateľský prístup a experimentovanie formou praktických činností.
- Prostredníctvom využívania progresívnych a aktivizujúcich metód práce spoznávať a ochraňovať životné prostredie a rozvíjať prírodovednú gramotnosť a ekologické cítenie.
- Vzbudzovať u detí radosť z pohybu, prostredníctvom pohybu viesť deti k uvedomovaniu si zdravého životného štýlu a podporovať u detí kolektívneho ducha.
- Zážitkovým učením sprostredkovať deťom základné informácie o tom, ako sa majú správať na ceste a pri hrách a v dopravnom prostriedku.
- Vzbudzovať u detí radosť z pohybu, prostredníctvom pohybu viesť deti k uvedomovaniu si zdravého životného štýlu a podporovať u detí kolektívneho ducha.
- Utvárať a rozvíjať vzťah k ľudovým zvykom a tradíciám, k svojej vlasti prostredníctvom ľudovej kultúry.
- Posilňovať úctu k rodičom, kultúrnym a národným hodnotám, tradíciám štátu a materinskému jazyku.
- Prostredníctvom digitálnych technológii rozvíjať digitálnu gramotnosť.
- Prostredníctvom aktivít zameraných na Deklaráciu práv dieťaťa pripraviť deti na život v duchu porozumenia, znášanlivosti, tolerancie, rovnosti pohlaví a priateľstva medzi národmi, národnostnými skupinami, cirkvami a náboženskými spoločenstvami.
Zameranie školy
Zameranie materskej školy vychádza z vlastných podmienok, z prostredia regiónu, v ktorom sa nachádzame. Obklopuje nás prekrásna príroda, ktorá je nevyčerpateľným zdrojom poznania a možností rozvíjať sa. Materská škola sa nachádza v malebnej obci obklopenej lesmi a lúkami. Nachádza sa v blízkosti lesa, ďaleko od hlavnej cesty, na skok od potôčika, krôčik od lúky a na dotyk od stromov, ktoré rastú všade naokolo, ale aj priamo v školskej záhrade. Názov školského vzdelávacieho programu D ú h o v ý s t r o m vychádza z prostredia materskej školy obklopeného stromami, ktoré rastú z roka na rok, tak ako deti. Menia svoju farbu a tvar tak, ako sa u detí menia emócie, vedomosti, zručnosti, návyky a postoje. Názov dúhový strom preto vychádza z pestrosti nezvyčajného, ktoré sa deti učia vnímať, pozorovať, obdivovať a chrániť. Príroda kvitne, vonia, spieva, utešuje a uzdravuje. Toto všetko je nevyhnutné pre nakŕmenie detskej duše. Tieto možnosti prírodných krás chceme využívať v čo najvyššej miere aj v budúcnosti a nasmerovať materskú školu k outdoroovej edukácii, aby sa výchova a vzdelávanie uskutočňovali ruka v ruke s prírodou a v prírode pre zvýšenie kvality výchovy a vzdelávania v materskej škole.
Materská škola sa zameriava na rozvoj prírodovednej gramotnosti, environmentálnu výchovu, ľudové zvyky a tradície s dôrazom na spoluprácu s inými inštitúciami a to na: spoluprácu školy a rodiny, spoluprácu školy a rôznych inštitúcií.
spoluprácu školy a rodiny
- Prehlbuje tradičné i netradičné formy spolupráce a poskytuje poradenskú činnosť pre rodičov.
- Zabezpečuje kontakty rodiny s odborníkmi ako logopéd, psychológ.
- Sme otvorenou školou a zároveň zachovávame mlčanie o konkrétnych rodinách.
spoluprácu školy a inštitúcií
- Materská škola úzko spolupracuje so zriaďovateľom, Základnou školou, Radou školy a Rodičovským združením.
- Spolupracuje s centrom poradenstva a prevencie, hasičským a záchranným zborom, policajným zborom SR, regionálnym úradom verejného zdravotníctva.
- Nadväzuje spoluprácu s inštitúciami ponúkajúcimi zaujímavé a hodnotné aktivity vhodné pre rozvoj detí.
,,Deti – živé kvety zeme“
Maxim Gorkij
3. Dĺžka štúdia a forma výchovy a vzdelávania
V materskej škole sa uskutočňuje celodenná výchova a vzdelávanie s možnosťou poldennej výchovy a vzdelávania pre deti, ktorých rodičia to požadujú. Dĺžka dochádzky je 1 - 4 roky.
4. Učebné osnovy a východiská plánovania
Učebné osnovy sú súčasťou školského vzdelávacieho programu Dúhový strom. Obsahové celky korešpondujú s ročným obdobím a jednotlivé témy na seba nadväzujú a tvoria ucelený logický celok.
4.1 Učebné osnovy
Učebné osnovy vychádzajú zo vzdelávacích štandardov v súlade s princípmi a cieľmi Štátneho vzdelávacieho programu pre predprimárne vzdelávanie v materských školách.
Učebné osnovy tvorí 10 tém a 40 podtém. V učebných osnovách sú zapracované výkonové štandardy, ktoré vychádzajú z podmienok materskej školy s prihliadnutím na ročné obdobia, sviatky a aktivity v spolupráci s inými inštitúciami. Vyberané sú s ohľadom na rozvoj poznatkov detí a špecifiká školy. Samostatne sú spracované výkonové štandardy, ktoré sa plnia počas celého roka pravidelne.
4. 2 Východiská plánovania
Plánovanie výchovno-vzdelávacej činnosti prebieha v súlade s vývinovými špecifikami detí.
Obsah vzdelávania v MŠ sa vymedzuje vo vzdelávacích oblastiach:
- Jazyk a komunikácia
- Matematika a práca s informáciami
- Človek a príroda
- Človek a spoločnosť
- Človek a svet práce
- Umenie a kultúra
- Zdravie a pohyb
Vzdelávacie oblasti sa vzájomne prepájajú a ciele jednej z nich možno dosahovať aj pri realizácii obsahu z iných vzdelávacích oblasti. Plánovanie prebieha v týždenných intervaloch a je realizované systematicky od menej náročných požiadaviek na dieťa k náročnejším. Pri plánovaní výchovno-vzdelávacej činnosti sa opierame o adaptácie výkonových štandardov, ktoré sú vytvorené pre každú vzdelávaciu oblasť. Plánované aj spontánne aktivity detí sa realizujú v priebehu celého dňa podľa rozvrhu denných činností, ktorý je spracovaný v organizačnom poriadku školy.
Plány výchovno - vzdelávacej činnosti obsahujú:
1. titulný list: - názov mesiaca, obsahový celok, téma, podtémy, projekty.
2. plánovanie je v každej triede realizované podľa dohody na prvej pedagogickej rade.
Osnovu plánovania tvoria: vzdelávacia oblasť, výkonový štandard, výkonové úrovne rešpektujúce úroveň schopností dieťaťa, učebné zdroje pomocou ktorých sa plánuje daný cieľ dosiahnuť. Dátum realizácie a zápis učiteľky, ktorá cieľ realizovala nie je povinnosťou, nakoľko sa táto informácia zaznamenáva do triednej knihy. Do triednej knihy sa zapisujú realizované činnosti a aktivity v minulom čase a využívajú sa skratky: HaČPV – hry a činnosti podľa výberu detí, ZC- zdravotné cvičenie, VA – vzdelávacia aktivita, PV – pobyt vonku. V letných mesiacoch (júl, august) je prevádzka materskej školy prerušená spravidla na 5 týždňov. V čase, kedy je materská škola v prevádzke učiteľky plánujú výchovno-vzdelávaciu činnosť zameranú na hry a činnosti podľa výberu detí, pobyt vonku a obľúbené činnosti detí. Plánovanie úrovní na dosiahnutia cieľa je v kompetencii učiteľky. Pri plánovaní učiteľky sledujú vyvážený pomer zamerania činností podľa vzdelávacích oblastí.
Pri plnení povinného predprimárneho vzdelávania odporúčame rodičom pracovať individuálne podľa obsahu Predprimárne vzdelávanie: Sprievodca cieľmi a obsahom. Link: https://moodle.mpc-edu.sk/pluginfile.php/386568/mod_resource/content/1/Sprievodca....pdf
Pri výchovno-vzdelávacích činnostiach u detí, ktoré sú prijaté na povinné predprimárne vzdelávanie a navštevujú materskú školu jeden rok pred plnením povinnej školskej dochádzky, pracujeme podľa publikácie: Predprimárne vzdelávanie: Sprievodca cieľmi a obsahom. Link: https://moodle.mpc-edu.sk/pluginfile.php/386568/mod_resource/content/1/Sprievodca....pdf
5. Spôsob a podmienky ukončovania výchovy a vzdelávania a vydávanie dokladu o absolvovaní predprimárneho vzdelávania
Predprimárne vzdelanie získa dieťa absolvovaním posledného ročníka vzdelávacieho programu odboru vzdelávania v materskej škole. Predprimárne vzdelávanie ukončuje dieťa spravidla v školskom roku, v ktorom do 31. augusta dosiahne šiesty rok veku a dosiahne školskú spôsobilosť. Predprimárne vzdelávanie môže dieťa ukončiť aj vtedy, ak nedovŕšilo šiesty rok veku, ale podľa vyjadrenia príslušného školského centra poradenstva a prevencie a všeobecného lekára pre deti a dorast môže plniť povinnú školskú dochádzku (predčasné zaškolenie dieťaťa na žiadosť rodičov). Dokladom o získanom stupni vzdelania je Osvedčenie o absolvovaní predprimárneho vzdelávania. Tento doklad vydá riaditeľ materskej školy len dieťaťu, ktoré absolvovalo posledný rok vzdelávacieho programu odboru vzdelávania v materskej škole.
6. Vyučovací jazyk
Výchova a vzdelávanie v materských školách sa uskutočňuje v slovenskom jazyku.
7. Vnútorný systém kontroly a hodnotenia detí
Cieľom hodnotenia vzdelávacích výsledkov detí v materskej škole je posúdiť aktuálnu úroveň vývinu dieťaťa, poskytnúť dieťaťu a jeho rodičom spätnú väzbu o rozsahu osvojenie jednotlivých kompetencií, jeho ďalšiu motiváciu a činnosti. Pri hodnotení vychádzame z požiadaviek zákona č. 245/2008 Z. z (školský zákon). Okrem sumatívnych výsledkov sa sústredíme na rozpracovanie formatívneho priebežného hodnotenia výsledkov formou hodnotiaceho portfólia (pracovné listy, výtvarné práce, diagnostické hárky), diagnostické hodnotenie neformálne (priebežne pozorovanie dieťaťa), sebahodnotenie – dieťa hodnotí svoju činnosť, hľadá riešenia k zlepšeniu svojej činnosti. Najčastejšie využívané metódy sú:
- Pozorovanie – krátkodobé, dlhodobé, systematické, náhodné.
- Interview – otvorené, zatvorené.
- Analýza produktov – výtvarných prác a výrobkov
- Portfólio prác za určitý časový horizont
- Slovné hodnotenie – pochvala, povzbudenie
- Psychomotorické testy
Výkon dieťaťa porovnávame s jeho predchádzajúcimi výkonmi, nie s výkonmi iných detí.
Formy hodnotenia: neverbálne – úsmev, prikývnutie, verbálne – pochvala, povzbudenie.
Podrobný systém kontroly a hodnotenia detí je rozpracovaný vo vnútornom pláne kontroly, hospitačných záznamoch, ročnom hodnotení detí.
Kontrola a hodnotenie detí
- Diagnostika – vstupná, priebežná a výstupná.
- Pre integrované deti a deti s pokračovaním plnenia povinného predprimárneho vzdelávania využívame osobitný systém kontroly a hodnotenia. Opierame sa o konzultácie so psychológmi.
- Pri kontrole a hodnotení detí vychádzajú učiteľky z profilu absolventa. Hodnotia a kontrolujú úroveň dosahovaných kompetencií uvedených v Štátnom vzdelávacom programe pre predprimárne vzdelávanie v materských školách.
,,Priemerný učiteľ rozpráva. Dobrý učiteľ vysvetľuje. Výborný učiteľ ukazuje.
Najlepší učiteľ inšpiruje“.
Charles Farrar Browne
Zoznam skratiek
- VŠ - výkonové štandardy
- MŠ - materská škola
- HaČPVD - hry a činnosti podľa výberu detí
- ZC - zdravotné cvičenie
- VA - vzdelávacia aktivita
- PV - pobyt vonku
- ZŠ - základná škola
Zoznam príloh
- Plán práce školy
- Školský poriadok
- Organizačný poriadok
- Prevádzkový poriadok
- Projekty: Dohovor o právach dieťaťa, Bosonožka, Šikovní záhradníci
- Platná legislatíva
Vypracovala dňa 29.8.2022 Bc. Juliana Kurucová, riaditeľka MŠ
Tento vnútorný predpis nadobúda účinnosť od 9.9.2022
UČEBNÉ OSNOVY
k školskému vzdelávaciemu programu
Dúhový strom
Obsahový celok |
Mesiac |
Téma |
Podtéma |
J E S E Ň |
September |
Keď sa brána otvorí |
V našej škôlke Kto sa o mňa postará Bezpečne do škôlky Dopravné prostriedky |
Október
|
Jeseň pani bohatá |
U starkých v záhrade Kamarát vitamín Jeseň na poli Farby lesa |
|
November |
Ja som človek, ty si človek
|
Čaro jesene Ľudské telo Keď som chorý Fúkaj, fúkaj vetríček Zvyky a tradície regiónu |
|
Obsahový celok |
Mesiac |
Téma |
Podtéma |
Z I M A
|
December |
Adventné tajomstvá |
Mikulášska nádielka Vianočná pekáreň Tešíme sa na Vianoce |
Január |
Čo nás obklopuje |
Sniežik sa nám chumelí Zimný les a zvieratká v ňom Zimné radovánky |
|
Február |
Zdravie ,radosť, veselie |
V zdravom tele zdravý duch Farebný svet Studený vesmír a jeho tajomstvá Fašiangový bál |
|
Obsahový celok |
Mesiac |
Téma |
Podtéma |
J A R |
Marec |
Múdre knihy |
Kráľovstvo kníh Encyklopédia- zdroj múdrosti Z rozprávky do rozprávky Živá voda Keď otvorím kalendár |
Apríl |
Keď jar krídla rozprestrie |
Keď priletia lastovičky Sviatky jari Tajomstvá Zeme Naša záhrada |
|
Máj |
Zelený máj |
Máj v našom chotári Prekvapenie pre mamku Moja rodina Na tom našom dvore Na lúke a pri potoku |
|
Obsahový celok |
Mesiac |
Téma |
Podtéma |
L E T O |
jún |
Veselé leto |
Túlavé topánky Prstom na mape Letné športy Hurá na prázdniny |